2020-10-10 Zuid Limburg

10 - 16 oktober 2020 Herfstvakantie in Zuid Limburg

We gaan de herfstvakantie met de camper in Zuid Limburg doorbrengen. Eerder dit jaar, in de zomer, zijn we er ook al een week geweest, maar er valt daar nog genoeg te zien. Zuid Limburg verveelt nooit.
Ik ben om 9:00 in Lemmer om Ellen op te halen, Spullen inladen en weg zijn we. De eerste stop is Den Bosch om mijn moeder een bezoekje te brengen. Even gezellig koffie gedronken en daarna op weg naar Linne. Hier nuttigen we de lunch in de camper en daarna gaan we een wandeling maken. De bedoeling is de stuw over te steken en dan het natuurgebied in te gaan, maar helaas is de fiets/voetgangersbrug over de stuw wegens werkzaamheden gesloten. Dan maar een ander rondje gemaakt.

wandeling stuw Linne
vistrap stuw Linne camping De Diergaard

Na de wandeling vertrekken we naar onze eerste bestemming: camping De Diergaard in Maria Hoop. We zijn dan in het smalste stukje Nederland. Een alleraardigste camping waar veel werk is verricht om het aantrekkelijk te maken.
Na de avondmaaltijd lopen we nog even de grens over naar Waldfeucht. Zodra je de grens passeert zie je aan alles dat je in Duitsland bent.

Zondag, 11 oktober
Vandaag is ons reisdoel Geulle, maar eerst naar Meers om te wandelen. Onderweg stoppen we in Sittard om boodschappen te doen. Prachtige grote supermarkten hier. Tot onze verbazing zijn wij zo ongeveer de enigen die een mondkapje dragen!
In Meers parkeren we de camper voor de kerk en gaan dan op pad. Ik heb een wandeling door de polder bij de Maas uitgezet, en onderweg doen we de geocashes Het Ooibos en Sjatjes van patatjes aan. Na de wandeling even lunchen en daarna op weg naar camping De Boskant in Brommelen (Geulle). Op het terras van het restaurant bij de camping drinken we koffie en nemen we ons eerste stuk vlaai.
‘s-Avonds maken we nog een wandeling door het dorpje met behoorlijk grote villa’s. Op de terugweg begint het te regenen en jassen hebben we niet aan. Nog even geschuild, maar toch redelijk nat bij de camper aangekomen.

Maria Hoop - Meers -Geulle
Parkeren bij de kerk in Meers
monument oude bomen Ooibos
Geulle - Bemelen

Maandag, 12 oktober
Vandaag gaan we het heuvelland in naar Bemelen. Onderweg nog even winkelen in Bunde. Hier weer zo’n grote parkeerplaats en supermarkt. Hier draagt wel iedereen zijn mondkapje. Omdat we 2 nachten in Bemelen blijven vullen we de winkelwagen vol.
In Bemelen komen we terecht op camping ’t Gasthoes. Een mooie kleine camping met een wel heel prachtig toiletgebouw. Het is eigenlijk een modern huis.
Na de lunch maken we een wandeling naar de Bemelerberg. Op deze heuvel bevindt zich de cache Le paysage de Limbourgeois. Een enorme steile klim voert ons naar een bankje waar we de opdrachten kunnen oplossen. De terugtocht naar beneden is nog lastiger dan naar boven, maar we komen er zonder kleerscheuren vanaf. We maken nog een rondje en komen weer terug op de camping. Dit landschap is echt wat je,  je bij Limburg voorstelt.

wandeling Bemelerberg

Dinsdag, 13 oktober
Na de lunch trekken we de wandelschoenen weer aan voor een wandeling naar de geocache Mergelgroeve Blom. Een prachtige route voert ons door heuvels en bos waar allerlei mergrotten liggen. Ze zijn -uiteraard- allemaal afgesloten. We komen aan in Berg en Terblijt waar de mergelgroeve Blom zich bevindt. Een prachtig stukje natuur hier.
Op de terugweg naar de camping drinken we nog koffie met een stuk vlaai in het alleraardigst bruin café Het Plateau. Daarna is het nog maar een klein stukje wandelen naar de camping.

wandeling mergelgroeve Blom
mergelgroeve Blom
Bemelen - Vijlen

Woensdag, 14 oktober
Vandaag is onze bestemming het -in Nederland- hoogst gelegen dorpje Vijlen. Onderweg doen we nog even de supermarkt in Cadier en Keer aan voor de nodige proviand. Het is een mooie rit naar camping Schrouff en we krijgen een een mooie verharde camperplek onderaan de helling naar de boerderij. Echt zo’n typisch Limburgse hoeve.

Uitzicht op Holset

Na de lunch gaan we wandelen in het nabij gelegen Vijlenerbos waar we de geocache Mariagrot Vijlen lopen. Een prachtige wandeling langs soms smalle paadjes door het bos. Op de terugweg doen we het befaamde boscafé Het Hijgend Hert aan. Omdat vanavond de lockdown voor cafés en restaurants in gaat, nemen we een heerlijke Merlot en borrelhapjes.

wandeling Vijlenerberg

Donderdag, 15 oktober
Vandaag helaas de laatste volle dag in Limburg. Maar het wordt weer een mooie dag. We rijden naar de parkeerplaats bij de Sint Pietersberg in Maastricht. Daar gaan we op de berg wandelen. Wat is hier toch mooi. Vooral de voormalige ENCI-afgraving is een een prachtig natuurgebied aan het worden.

Vijlen - Maastricht
wandeling St. Pietersberg

Overal mooie vergezichten. Dit is echt een plek waar je terug zult komen.
Na de wandeling lunchen we in de camper en vertrekken daarna naar de -onderaan- de St. Pietersberg gelegen jachthaven aan de Maas. Ook vandaag was weer een heerlijke dag in het Limburgse heuvelland.

Hoeve Lichtenberg

Vrijdag, 16 oktober
Dag van vertrek naar huis. We rijden eerst naar een echte vlaaienbakker in Maastricht. Het kost nog best wat moeite, en een paar boze fietsers, om de winkel te bereiken. Er zijn wat wachtenden voor ons, maar als we de bakkerij uitlopen met vijf! vlaaien, staat er een rij wachtenden van wel 20 mensen. We waren dus mooi op tijd.
‘s-Morgens hebben we besloten dat we langs Shinga in Schijndel rijden om naar E-vouwfietsen te kijken. Ze verkopen daar nu gebruikte bikes, en dat lijkt ons wel wat.

Na een vlotte rit bereiken we de winkel en zijn eigenlijk meteen overtuigd dat we er elk één aanschaffen. Twee mooie, vrijwel nieuwe, uitgezocht die we over 2 weken kunnen ophalen. Dat wordt dan weer een weekend met de camper naar Brabant, wat een straf….
De laatste 175 km. naar Lemmer verlopen prima. We kunnen terug zien op een prachtige herfstweek in Zuid Limburg. Tot de volgende keer.